Psychoterapia grupowa zaburzeń odżywiania

Psychoterapia grupowa dla nastolatków z zaburzeniami odżywiania

Dołącz do grupy trwającej 15 tygodni, dzięki której zbudujesz życie warte przeżycia – wolne od zaburzeń odżywiania!

Sprawdź co może dać nastolatkowi grupowy proces terapeutyczny

Grupowa terapia zaburzeń odżywiania dla nastolatków

blank

Kontakt z innymi i wsparcie

Zobaczenie zaburzeń odżywiania z perspektywy innych osób jest cennym doświadczeniem dla nastolatka, który często uważa, że w procesie leczenia zaburzeń odżywiania nikt go nie rozumie – a zwłaszcza rówieśnicy i rodzice, którzy nigdy nie chorowali na zaburzenia odżywiania. Poznanie osób z tym samym problem otwiera drogę do otrzymywania wsparcia od innych

blank

Motywacja i wspólne przełamywanie się

Poznanie historii osób będących na różnym etapie zdrowienia z zaburzeń odżywiania jest doświadczeniem które z jednej strony może dawać nadzieję na to, że będzie lepiej a z drugiej strony być argumentem za tym, że warto podjąć wysiłek związany z terapią i wychodzeniem z zaburzeń odżywiania. Można zobaczyć również jak inne osoby radzą sobie w innych etapach zdrowienia

blank

Akceptacja i bliskość

W grupie terapeutycznej tworzone są więzi oparte na bliskości i akceptacji. Nikt nie jest oceniany, wyśmiewany czy odrzucany. Każda osoba w grupie jest ważna dla grupy – nieobecność czy inna postawa na grupie jest od razu widoczna dla wszystkich członków. Dzięki temu tworzona jest atmosfera uważności na innych oraz wzajemnego wsparcia

blank

Wspólna nauka

W grupie terapeutycznej nastolatki poznają sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz myślami, jak również dzielą się między sobą sposobami które pomagają im z daną trudnością. Grupa daje również możliwość zapytania innych o ważne dla osoby kwestię. Podczas grupy nastolatki uczą się akceptacji siebie, swoich  emocji oraz swojego ciała.

Psychoterapia grupowa zaburzeń odżywiania prowadzona jest w ramach grupy terapeutycznej tworzonej dla nastolatków oraz osób dorosłych.  Ten proces terapeutyczny opiera się na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej, wzbogaconej o elementy terapii akceptacji i zaangażowania, terapii schematów oraz terapii dialektyczno-behawioralnej. 

O grupie terapeutycznej

blank
blank

Dla kogo jest grupowa psychoterapia?

Psychoterapia grupowa jest oddziaływaniem wspierającym do innych oddziaływań stosowanych w leczeniu zaburzeń odżywiania. 

Sprawdzi się, gdy: 

  • nie mamy motywacji do leczenia, 
  • chcielibyśmy wyjść z zaburzeń odżywiania ale boimy się jak to będzie bez choroby, 
  • jesteśmy na końcu procesu zdrowienia, jednak towarzyszą nam jeszcze różne trudności (np trudności interpersonalne w relacjach z innymi lub brak akceptacji siebie), 
  • podczas zaburzeń odżywiania jesteśmy w nauczaniu indywidualnym/ zdalnym/ w chmurze i boimy się powrotu do szkolnej rzeczywistości,

Jak wygląda grupa?

Grupa terapeutyczna ma charakter grupy zamkniętej.  Każdy z uczestników deklaruje swój udział w 15  cotygodniowych spotkaniach (w wymiarze 1,5 h każde). Nie ma możliwości uczestniczenia w grupie krócej niż 15 spotkań – skuteczność grup terapeutycznych jest potwierdzona w minimalnym cyklu 15 spotkań.

Każde spotkanie jest inne, a cały cykl tworzy program leczenia zaburzeń odżywiania w formie grupowej.

Co wyjątkowego jest w grupie terapeutycznej?

Grupa terapeutyczna przede wszystkim jest szansą na sprawdzenie hipotez i przekonań na temat siebie, postrzegania naszej osoby przez innych, porównywania się. Jest przestrzenią w której nie ma krytyki i oceniania, za to panuje atmosfera bezpieczeństwa i akceptacji. W takich warunkach można sprawdzić, co się stanie jeśli zachowamy się inaczej, czy grupa zauważy, jeśli coś się w nas zmieni (na przykład wzrośnie waga), jest też szansą na otrzymanie informacji zwrotnej na nasz temat która jest empatyczna i pozbawiona krytyki.

Jakie są cele i założenia terapii grupowej?

Celem grupy terapeutycznej jest

  • wzmacnianie lub budowanie motywacji do leczenia,
  • normalizacja przeżywanych trudności („Mam tak samo jak inni”), 
  • możliwość zobaczenia swoich problemów z innych perspektyw, 
  • kontakt z osobami z tą samą trudnością, będących na różnych etapach leczenia (osoby dopiero zaczynające terapie mają szansę porozmawiać z osobami będącymi w trakcie leczenia lub blisko jego zakończenia),
  • kontakt z osobami z zaburzeniami odżywiania które chcą pokonać swoje trudności, 
  • testowanie zachowań oraz hipotez, które trudno jest sprawdzić w terapii indywidualnej oraz w życiu,
  • przeciwdziałanie izolacji która często towarzyszy zaburzeniom odżywiania,
  • wsparcie dla innych procesów leczenia (psychoterapii indywidualnej, psychodietetyki).

Dlaczego grupa trwa aż 15 tygodniu?

Grupowe procesy mają swoją dynamikę. Na początku grupa się tworzy, ustala zasady i reguły które służą zbudowaniu poczucia bezpieczeństwa. Dopiero wtedy możliwe jest otwieranie się i współpraca. Na koniec  dzieje się magia czyli grupa która wytworzyła więzi i przeżyła wspólnie czas może w prawdziwie empatyczny i rozumiejący sposób dzielić się zarówno swoimi sukcesami jak i gorszymi momentami czy trudnymi emocjami. 

Skuteczność grupowej terapii zaburzeń odżywiania według protokołu pracy poznawczo-behawioralnej ma udowodnioną skuteczność właśnie przy 15 cotygodniowych spotkaniach.

W jaki sposób zapisać się do grupy?

O włączeniu osoby do grupy terapeutycznej decyduje specjalista po wstępnej rozmowie rekrutacyjnej do grupy. 

W celu zapisania się do grupy należy:

  • umówić termin rozmowy kwalifikującej do grupy,
  • przejść pozytywnie proces weryfikacji,

 

Zapisz się do grupy terapeutycznej

Grupa terapeutyczna rusza 6 października o godz. 19.00. Trwa przez 15 kolejnych poniedziałków.

 

Grupa odbywa się pod adresem: Wiejska 5, Kraków.

 

Grupa ma charakter cyklicznych, cotygodniowych spotkań, trwających 90 minut każde (19.00 – 20.30)

W przypadku dużego zainteresowania grupą w formie online, rozważymy uruchomienie takiej grupy w osobnym terminie. 

Do grupowej terapii przyjmujemy tylko osoby deklarujące swój udział we wszystkich 15 spotkaniach grupy. Jest to podyktowane względem zamkniętego charakteru grupy (nie mogą dołączać nowe osoby, uczestnicy grupy poznają się oraz nabywają wiedzę i umiejętności stopniowo, z sesji na sesję). 

blank
Kto prowadzi psychoterapię grupową

Karolina Pudło

Dyplomowany psycholog (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie), seksuolog (Uniwersytet Adama
Mickiewicza w Poznaniu), psychoterapeuta w trakcie 4 letniej szkoły psychoterapii systemowej w
Ośrodku Szkoleń Systemowych, akredytowanym przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne i
Psychiatryczne.
W pracy terapeutycznej korzysta z technik systemowych, elementów terapii skoncentrowanej na
rozwiązaniach i poznawczo-behawioralnych.
Specjalizuje się w terapii rodzin, par, indywidualnej młodzieży oraz dorosłych zmagających się z
trudnościami relacyjnymi, komunikacyjnymi, seksuologicznymi. Pracuje również z grupami
terapeutycznymi.

Swoją pracę poddaje regularnej superwizji. 

Prowadzi grupy wsparcia, grupy terapeutyczne oraz treningi umiejętności społecznych. 

blank
Kto prowadzi psychoterapię grupową

Dominika Gładysz

Dyplomowany psycholog ze specjalnością kliniczną, na Uniwersytecie Szczecińskim. Swoją edukację kontynuowała również w kierunku trenerskim i ukończyła studia podyplomowe z zakresu Trenera Biznesu. Zdobywała doświadczenie na sali szkoleniowej pracując z różnymi grupami, wspierając uczestników w nauce nowych umiejętności. Psycholog podczas 4-letniej szkoły w Ośrodku Szkoleń Systemowych w Krakowie, na  kursie Psychoterapii Systemowej.

Pomaga dzieciom, młodzieży i rodzicom zmagającym się z trudnościami i w kryzysie.

Pracuje również z rodzinami w nurcie systemowym.

Ponadto pracuje z dziećmi i młodzieżą, gdzie w ramach projektu Akademia Przyszłości rozwija ich poczucie własnej wartości i mocne strony. W pracy psychoterapeutycznej skupia się na spojrzeniu na cały system rodzinny, jak i każdego członka z osobna. Towarzyszy rodzinom w ich własnych, indywidualnych przeżyciach związanych z poszukiwaniu rozwiązań na zaistniałe trudności, oferując pomoc w ich wątpliwościach oraz wsparcie w pogłębianiu kompetencji.

Swoją pracę poddaje regularnym superwizją.

Sprawdź jak przebiega proces od rekrutacji po wzięcie udziału w grupie terapeutycznej

W jaki sposób zapisać się do grupy?

blank

Wypełnij formularz zgłoszeniowy lub skontaktuj się z recepcją Centrum

blank

Skontaktujemy się z Tobą telefonicznie

w celu udzielenia informacji o rekrutacji i dalszych krokach

blank

Umówimy Cię na sesje kwalifikacyjną do terapii grupowej

blank

Skontaktujemy się z Tobą telefonicznie

Sesja ma na celu sprawdzenie, czy grupa będzie odpowiednim miejscem dla Ciebie i czy adekwatnie odpowie na Twoje potrzeby

blank

Po zakwalifikowaniu do grupy omówimy szczegóły związane z uczestnictwem w grupie

blank

Podpiszemy kontrakt uczestnictwa w grupie

W kontrakcje między innymi zawarta będzie deklaracja uczestnictwa w całym cyklu grupy

blank

Koszty uczestnictwa

Wybierz plan płatności za cykl. 
Możliwość płatności w 3 ratach – 750 zł
blank

Całkowity koszt grupy przy płatności jednorazowej

1800

  • Zapłać 450 zł mniej przy płatności za cały cykl z góry
  • Koszt jednego spotkania  - 120 zł

Zapisz się do grupy
blank

Koszt jednego spotkania przy płatnościach pojedynczych

150

  • Płatność pojedyncza za każde spotkanie osobno
  • Łączny koszt wszystkich płatności to 2 250 zł
Zapisz się do grupy
Sprawdź jakie pytania najczęściej zadają nam inni rodzice i nastolatki przed przystąpieniem do grupowej terapii zaburzeń odżywiania

Najczęstsze pytania zadawane przy rozważaniu uczestnictwa w grupie

Czy możliwe jest uczestnictwo na próbę?

Rodzice często pytają ” Czy możliwe jest uczestnictwo w 2-3 spotkaniach, żeby sprawdzić, czy moje dziecko odnajdzie się w grupie?” 

Odpowiedź: Grupa terapeutyczna ma charakter procesu zamkniętego, który ma gwarantować bezpieczeństwo i swobodę w otwieraniu się przed innymi. Z tego względu możliwe jest jedynie uczestnictwo we wszystkich spotkaniach grupy. Zwykle potrzebne jest kilka (3-4) spotkania grupy by nastolatki zaczęły ze sobą współpracować i otwierać się przed sobą – również z tego względu wzięcie udziału w kilku pierwszych spotkaniach nie będzie obrazowało charakteru grupy, gdyż ona jest w tym momencie dopiero w fazie kształtowania się.

transfer objawów

Czy możliwe, by moje dziecko na grupie nauczyło się sposobów oszukiwania z jedzeniem, których do tej pory nie znało/ nie stosowało? 

Odpowiedź: Podczas grupy terapeutycznej jest obecny wykwalifikowany terapeuta który moderuje grupę i nadaje tor dyskusjom. Tworzony jest również wspólny regulamin grupy, w którym jasno zawiera się to o czym można rozmawiać, a co może być tak zwanym „triggerem” dla innych członków grupy. Z tego względu na przykład na grupie nie mówimy o kaloriach i nie podajemy swojej wagi.

Mój nastolatek obawia się, że będzie "największy" w grupie

Mój syn/ córka nie chce wziąć udziału w grupie, bo obawia się, że będzie największy/największa ze wszystkich uczestników. To blokuje jej/jego chęć uczestnictwa – nie wiem co jej / jemu powiedzieć. 

Odpowiedź: Jednym z mechanizmów zaburzeń odżywiania jest porównywanie się do innych – stąd obawy, że podczas grupy również będzie dochodziło do porównywania się z innymi i tym samym do nasilenia objawów. Tymczasem grupa jest odpowiednim miejscem do tego by przepracować temat zniekształconego obrazu siebie i nauczyć się radzić sobie z porównywaniem się do innych. Jest to jeden z tematów poruszanych na każdej grupie.

Moje dziecko boi się, że będzie rozmawiało o jedzeniu

Mój nastolatek ma już dość rozmawiania o temacie jedzenia. Obawia się, że takie tematy będą poruszane na grupie i że to spowoduje, że będzie się jeszcze bardziej koncentrował/ koncentrowała na jedzeniu. 

Odpowiedź: Na grupie terapeutycznej nie mówimy o kaloriach, o porcjach, o przepisach, o jedzeniu. Możemy mówić o tym, jak radzić sobie z lękiem czy nieprzyjemnymi emocjami ale nie mówimy o samym jedzeniu. Grupa ma na celu wyposażyć nastolatka w umiejętności lepszego radzenia sobie z trudnościami  wychodzenia z choroby.

Czy grupa terapeutyczna może zastąpić terapię indywidualną?

Grupa terapeutyczna to proces wspomagający inne odziaływania stosowane w procesie zdrowienia. W zależności od etapu wychodzenia z choroby na którym aktualnie nastolatek się znajduje – grupa może pełnić funkcję motywującą do zdrowienia (początkowy etap choroby), wspierającą psychoterapię / oddziaływania psychodietetyczne (kiedy nastolatek ma już gotowość do zmiany) oraz uzupełnieniem wcześniej stosowanych oddziaływań (po wyjściu z choroby, kiedy zostały jeszcze do przepracowania trudności takie jak : porównywanie się z innymi, umiejętności komunikowania się z rówieśnikami, trudności w regulacji emocji czy trudność w akceptowaniu swojego ciała).

Niezależnie od etapu choroby, grupa jest odpowiedzią dla osób, które podczas zaburzeń odżywiania utraciły relacje i nie mają wsparcia rówieśniczego lub te które ze względu na zaburzenia odżywiania są w nauczaniu indywidualnym.

Co jeśli nie uda nam się być na jakimś spotkaniu grupy?

Grupa terapeutyczna trwa 15 tygodniu. Często dużym wyzwaniem jest by być na wszystkich spotkaniach. Czasami podczas rekrutacji do grupy wiemy, że w jakimś tygodniu zaplanowane jest inne wydarzenie (np wycieczka szkolna). 

Odpowiedź: Ponieważ grupa terapeutyczna ma charakter grupowego procesu, często grupa odczuwa nieobecność uczestników. Najlepiej starać się być na wszystkich zaplanowanych spotkaniach. Natomiast jeśli wiemy, że nie będziemy mogli uczestniczyć w jakimś spotkaniu – poinformujmy najwcześniej jak to możliwe grupę i terapeutę. To pozwoli zaplanować kolejne spotkania (np przesunąć pracę grupową na inne zajęcia), wysłać materiały / ćwiczenia z zajęć nieobecnej osobie, odrobić zajęcia ( w przypadku gdy duża część grupy będzie miała jakieś nieobecności) lub za zgodą innych uczestników nagrać spotkanie lub jego fragmenty.

Nie czekaj! Ilość miejsc w grupie terapeutycznej jest ograniczona

RODO

Polityka prywatności